info@mediacare.pl

Branding – czyli o tym, jak zbudować silną markę naszej firmy

branding - budowanie marki

Wyobraź sobie, że masz już firmę, produkt/usługę, pracujesz na wysokich obrotach i masz motywację do działania. Teraz potrzebujesz klientów, którzy będą wracać po Twój towar z uśmiechem. Jednak klientów brak, sprzedaż jest słaba i w zasadzie nie czujesz, że Twój biznes ,,żyje’’. Dryfujesz gdzieś między innymi i wyczekujesz na moment, w którym firma będzie pożądana przez klientów.

Według badań aż 70% małych oraz średnich firm upada w ciągu pierwszych 5 lat swojej działalności. Czynników, które powodują utratę biznesu jest wiele, ale jednym z nich i bardzo znaczącym jest brak odpowiedniej ,,brand strategy’’ i słaba wiedza w jaki sposób należy wykreować markę i świadomość o niej. Duża konkurencja na rynku sprawia, że ciężko jest być oryginalnym. Klienci codziennie są zasypywani wiadomościami SMS, banerami, reklamami w telewizji, na Youtube/Facebook i wieloma innymi komunikatorami. Liczba może szokować, ale według badaczy, przeciętny konsument może otrzymać 20 tysięcy komunikatów związanych z reklamą DZIENNIE. Liczba może być zatrważająca, bo jak z tak ogromnej liczby reklam klienci zauważą właśnie Ciebie? Zadbaj o swój branding.

Istnieje kilka definicji brandingu, jednak ogólnym stwierdzeniem jest, że branding i ,,brand awareness’’ są wykreowane poprzez reklamę, promocję, sprzedaż, PR i marketing bezpośredni. Branding przypomina i uświadamia klienta o swoim istnieniu i przekonuje, że to właśnie tej konkretnej firmy produkt czy usługa jest czym, czego potrzebuje konsument. Pozytywnymi aspektami brandingu i brand awareness jest większa świadomość klienta o marce, co skutkuje większym udziałem w rynku i strategicznym pokonywaniu konkurencji. Dobra strategia brandingu sprawi, że klient zapamięta firmę oraz podczas podejmowaniu decyzji zakupu danego produktu wybierze właśnie tą jedną spośród konkurencyjnych marek.

Jeśli te wszystkie pozytywne skutki, jakie wywołuje branding zachęciły Cię do zbudowania silnej marki, znajdziesz tu rady w jaki sposób wykreować swój firmowy image.

.

1. Research jako baza

Pierwszym podstawowym krokiem jest research bazy klientów, wybranie potencjalnej grupy oraz zrozumienie ich potrzeb.

Aby zbudować dobrą strategię i poznać klientów, stwórz ankietę dla istniejących i potencjalnych konsumentów. Pytania mają określić, co satysfakcjonuje klientów, a czego brakuje firmie. Ankieta podpowie Ci na co klient zwraca uwagę i w jaki sposób zapamiętuje Twój produkt (logo, slang, kolory?). Zapytaj co najbardziej ceni sobie w produkcie, jak często go używa, gdzie kupuje i w jakich okolicznościach.

Co więcej, za pomocą ankiety możesz poznać swoją konkurencję. Przedstaw listę konkurencyjnych marek i sprawdź, która z nich jest najbardziej rozpoznawalna wśród bazy klientów. Taka ankieta to świetna podstawa do zapoznania się z klientami i konkurencją. Poprzez analizę potrzeb konsumentów będziesz w stanie udoskonalić swoją działalność.

Na stronie Web Ankieta możesz zapoznać się z przykładami takowych ankiet.

Aby dogłębniej zrozumieć konkurencję, stwórz mapę percepcji (ang. perceptual map). Układ współrzędnych, tworzą 4 części mapy. Każda z osi oznacza daną cechę produktu. Tam możesz umieścić 10-15 marek z Twojej branży i zobacz, gdzie jest luka. Ta luka to szansa na Twoje miejsce, które jeszcze nie zostało ,,zajęte’’ przez inną firmę.

marki - mapa percepcji

.

2. Zadbaj o logo i slogan firmy

Kojarzysz to zdanie ,,Może to jej urok. Może to Maybelline.’’? Jeśli nie jesteś pewny czym dokładnie zajmuje się ta firma, na pewno nie raz słyszałeś ten slogan w telewizji. A złote łuki formujące się w literę M? Czy od razu pomyślałeś o McDonalds?

Klient zapamięta szybciej Twoje logo niż konkretną ofertę produktów. Gdy zobaczy napis na sklepowych półkach, nieświadomie przypomni sobie o firmie, a to zwiększy szansę na to, że dokona zakupu właśnie Twojego produktu.

Slogan powinien być krótki, prosty do zapamiętania i co najważniejsze – powinien określić czym zajmuje się Twoja firma i jakimi wartościami się kieruje. ,,Jest Crunchips, jest impreza’’, ,,Red Bull doda Ci skrzydeł.’’ Bez zwątpienia wiemy, że czipsy Crunchips przydadzą się na każdej dobrej domówce, a Red Bull sprawi, że nie zaśniesz podczas monotonnej pracy w biurze. Zatem pomyśl w jaki sposób możesz przyciągnąć swoich konsumentów do siebie za pomocą krótkiego zdania, które zostanie zapamiętane na dłużej.

.

3. Kim jesteś?

Aby stworzyć silną pozycję, musisz odpowiedzieć sam na kilka znaczących pytań. Koncept ,,The Golden Circle’’. Odpowiedz na 3 pytania:

Co – czyli jakie produkty/usługi zaoferujesz swoim klientom? Czy są one dopasowane do ich potrzeb? Czy są odpowiednie dla docelowej grupy?

Jak – czy twoje produkty/usługi są oryginalne? W jaki sposób różnią się od konkurencji?

Dlaczego – czemu Twój biznes istnieje? Jaki jest jego cel? Jakie wartości reprezentujesz?

The Golden Circle’

Autor teorii – Simon Sinek – podczas swojego wstąpienia w TED Talk ,,Start with Why’’ wytłumaczył, że wiele firm nigdy nie odpowiada na te 3 konkretne pytania i według niego jest to właśnie powód niedopasowanego brandingu i upadku biznesu. Okazuje się, że wiele założycieli nigdy nie przemyślało swoich działań i co tak naprawdę chcą reprezentować, do kogo chcą dotrzeć i w czym się specjalizują. Zastosuj metodę ,,Golden Circle’’ i przekonaj się czy jesteś pewien co tak właściwie chcesz osiągnąć i co jest Twoim celem.

.

4. Zbuduj emocje – branding emocjonalny

Firmy, które dziś królują w rankingach i są rozpoznawalne na całym świecie, zbudowały więź emocjonalną z konsumentami. Konsument nie oczekuje jedynie otrzymania danego produktu czy usługi. Ludzie chcą doświadczać emocji i budować relacje między sobą, a marką. Niestety, nie każde firmy rozumieją zależność pomiędzy biznesem, a aspektem emocjonalnym i nie dba o stworzenie lojalnej bazy klientów. Do dziś istnieje przeświadczenie, że w biznes nie jest równym emocjom, a jest to opanowana i neutralna transakcja między klientem, a sprzedającym. Jednak możemy znaleźć coraz więcej badań, które wskazują na silne zaangażowanie emocjonalne w momencie wyboru danej marki. Emocje związane z satysfakcją, szczęściem, spełnieniem czy adrenaliną pozytywnie wpływają na wybór podczas zakupów. Co więcej, branding emocjonalny to nie tylko wpływ na indywidulaną jednostkę, ale jest to proces tworzenia konkretnej bazy klientów, która dzieli te same wartości i emocje związane z marką. Branding dzieli ludzi w osobne grupy, które reprezentują jeden styl życia i przekonania. Jeśli chcesz, aby Twój biznes wpływał na emocje klientów i zbudował pozytywny wizerunek marki, musisz zrozumieć i określić cel – przedstaw konkretne przekonania i wartości, dzięki czemu zrzeszysz stałą grupę klientów i umocnisz pozycję na rynku.

Przykładem jest Nike i slogan ,,Just do it’’. Firma oferuje dobrej jakości sportowe ubrania i dodatki, które pozwolą Ci na zmianę sylwetki i stylu życia, ale co najważniejsze – motywuje. W brandingu firmy nie chodzi jedynie o sprzedaż kolejnej pary legginsów na siłownię. Nike ,,sprzedaje’’ również wiarę w klienta i nakłoni do aktywnego stylu życia. ,,Just do it’’ jest skierowane do każdego, bez względu na wiek, wagę czy płeć, bo każdy może zacząć właśnie dziś, a zmiana leży w rękach klienta.

Słodycze Rafaello i ich slogan ,,Wyraża więcej niż tysiąc słów’’ pozwoli klientowi nie tylko na skonsumowanie pysznych czekoladek, ale wpłynie na ich emocje – spokój, chęć relaksu i przyjemności z jedzenia.

.

Podsumowanie

Odpowiednia strategia brandingowa to ciężki proces. Zanim przystąpisz do tworzenia marki i kreowania jej wartości, musisz zrozumieć cele i wartości firmy. Jak się okazuje, biznes to nie tylko zwykła sprzedaż i transakcja pomiędzy Tobą, a klientem, ale to także więź emocjonalna, która doprowadza do umocnienia Twojej pozycji na rynku. Aby wyróżnić się w ,,tłumie’’ konkurencji z branży przeanalizuj misję i wizję, odpowiedz na pytanie co sprzedajesz, dla kogo i po co. Branding to umocnienie Twojej firmy, która przyniesie wysokie profity, ale tylko wtedy, gdy zaangażujesz w to swoich konsumentów.

Zostań numerem jeden już dziś!


.

Literatura

  • Dziennik Wschodni. (2018). Dlaczego średnio 80% firm upada w pierwszym roku? [online] Dostępne na: https://www.dziennikwschodni.pl/artykuly-sponsorowane/dlaczego-srednio-80-firm-upada-w-pierwszym-roku,n,1000224411.html
  • Gregory, S. (2019). 11 Simple Steps for a Successful Brand Building Process. [online] Freshsparks.com. Dostępne na: https://freshsparks.com/successful-brand-building-process/
  • Mansoor, H. (2017). 12 Advanced Ways of Getting to Know Your Potential Customers. [online] Customerthink.com. Dostępne na: https://customerthink.com/12-advanced-ways-of-getting-to-know-your-potential-customers/
  • Vajre, S. (2017). Simon Sinek’s Golden Circle Explained for Marketing and Sales. [online] Inc.com. Dostępne na: https://www.inc.com/sangram-vajre/how-to-use-simon-sineks-golden-circle-for-marketing-and-sales.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *