info@mediacare.pl

Czym jest masthead, ile kosztuje i co łączy go z serwisem YouTube?

masthead

Jak podaje Cambridge Dictionary “masthead” to duży nagłówek artykułu znajdujący się na górze strony w gazecie czy też nazwa firmy lub organizacji wyświetlana na jej oficjalnej stronie internetowej. Słowo to zostało również wykorzystane jako nazwa formatu reklamowego na YouTube.

Marketing na YouTube

Jeśli chcemy dotrzeć do całej rzeszy odbiorców i pokazać światu a dokładniej Polsce istnienie naszej marki warto zainwestować w jeden z wielu formatów reklamowych na YouTube. Tylko w naszym kraju w ciągu miesiąca portal ten odwiedza około 16 milionów osób, a w ciągu jednego dnia 4 miliony. Jest on następnym miejscem zaraz po wyszukiwarce Google, gdzie szukamy interesujących nas treści, dlatego reklama na YouTube to na pewno inwestycja warta rozpatrzenia proporcjonalnie do posiadanych środków.

Najpopularniejszy typ reklamy na YouTube to TrueView In-Stream, inaczej pre-roll czyli dosłownie reklama którą można przewinąć. Opcję przewinięcia zyskujemy po kilku sekundach odtwarzania. Reklama tego typu pojawia się najczęściej przed odtworzeniem oglądanego przez nas filmu, ale istnieją też odmiany tej usługi wyświetlające reklamę w środku lub na końcu danego materiału.

Innym popularnym formatem reklamowym na YouTube jest TrueView Discovery (poprzednia nazwa to TrueView In-Display). Jest to miniaturka video wraz dwoma lub trzema linijkami tekstu, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania danego tematu jako pierwsza, pojawia się w obszarze “podobne filmy” lub jako nakładka na wybranym przez nas filmie.

Marketing na YouTube to nie tylko reklamy “wyskakujące” przed filmem czy proponowane propozycje na liście wyszukiwania, ale także masthead, czyli film-reklama umieszczony na górze w widocznym miejscu po otwarciu strony głównej. Ten format reklamy jest też wyświetlany na tabletach, smartfonach czy telewizorach.

Masthead zaczyna się odtwarzać automatycznie, bez dźwięku w momencie wejścia na stronę. Użytkownik może kliknąć na ikonkę w rogu filmu i zacząć odtwarzać go z dźwiękiem. Po kliknięciu w sam film, potencjalny konsument zostaje przeniesiony pod pożądany przez reklamodawcę adres: konto na YouTube, oficjalną stronę czy też landing page jego firmy, gdzie reklama wyświetlana jest od początku wraz z dźwiękiem. W przypadku gdy podczas wyświetlania filmu użytkownik nie podejmie żadnej interakcji, wyświetlanie zatrzyma się i ukażą się informacje o kanale reklamodawcy co w dalszym ciągu umożliwia wejście na jego stronę czy kanał.

Masthead można utworzyć z dowolnego filmu reklamowego na naszym koncie na YouTube. Ważne jednak, aby jego status widoczności ustawiony był na opcję “Publiczny” lub “Niepubliczny. Reklama może być wyświetlana w trybie panoramicznym lub w proporcjach standardowego rozmiaru filmu. Strona support.google.com oferuje także bezpłatne utworzenie podglądu naszego mastheada.

Ile kosztuje masthead?

Reklama typu masthead jest najbardziej prestiżową formą marketingową na YouTube, gdyż staje się dosłownie nagłówkiem całej platformy i nie przerywa nam oglądanego właśnie filmu. To jednak czyni ją najbardziej kosztowną spośród wszystkich typów reklam na tym kanale.

Istnieją dwa sposoby rozliczania usług reklamowych na youtube: CPD (Cost per Day) czyli płatność danej kwoty za dzień wyświetlania reklamy oraz CPM (Cost per Milion) oznaczający płatność konkretnej kwoty za określoną liczbę wyświetleń.

W przypadku mastheada koszt wyświetlania przez jeden dzień waha się od kilkudziesięciu do nawet ponad 170 tys złotych. Nie zapominajmy jednak że daje nam to mniej więcej 40-50 milionów wyświetleń reklamy.

Możemy też rozliczać się płacąc za każde kolejne 1000 wyświetleń. W tym przypadku mamy do dyspozycji zawężanie naszej grupy docelowej: uwzględniamy np. osoby w danym wieku, określamy płeć, status rodzicielski itp. Opcja ta jest dużo tańsza niż płatność CPD jednak minimalna cena kampanii zaczyna się również od kilkudziesięciu tysięcy.


.

Literatura:

  • Google Ads – Pomoc.(2020). Masthead w YouTube [online] support.google.com Dostępne na: https://support.google.com/google-ads/answer/9709826?hl=pl#
  • Kwieciński A. (2017). YouTube jako platforma reklamowa [online] Nowymarketing.pl Dostępne na: https://nowymarketing.pl/a/15077,youtube-jako-platforma-reklamowa
  • Cambrigde Dictionary [hasło:]  Musthead [w:] Cambrigde Dictionary [online] dictionary.cambridge.org Dostępne na: https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/masthead

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *