info@mediacare.pl

Marketingowe różnice pokoleniowe – jak trafić do różnych generacji

marketingowe różnice pokoleniowe

Co to pokolenie Y, czy pokolenie Z? Jakie media wybierają młodzi ludzie, a jakie starsi? Jak zrozumieć najmłodsze pokolenie wchodzące na rynek pracy i dostosować do tej grupy docelowej marketing swojej firmy?


Różnicę pokoleń można obserwować, skupiając się na różnych płaszczyznach np. sposobie wychowania, wcześniejszych i obecnych warunkach gospodarczych ale również aktualnych możliwościach technologicznych i dostępie do nich. To ten ostatni aspekt interesuje nas najbardziej w kontekście komunikacji marketingowej. Dla najstarszych pokoleń istotne jest wciąż to, co napisane w gazetach lub przekazane w wiadomościach i programach telewizyjnych. Nieco młodsze osoby już w coraz większym zakresie korzystają z Internetu, jednak mają w sobie pewną dozę sceptycyzmu.

.

Jak dotrzeć do seniorów?

Ogromną rolę odgrywa w tym przypadku wciąż to, co drukowane. Gazetę, broszurę czy ulotkę senior może zachować i na spokojnie przeczytać i przeanalizować w domu. Należy więc pamiętać o czytelności i przejrzystości informacji. Przyda się duża czcionka oraz dość mocne zestawienia kolorów przyciągające wzrok do najbardziej istotnych elementów. Oczywiście jednocześnie należy uważać, aby nie powstał wizualny bałagan. 

Elementy najbardziej przemawiające do naszych najstarszych konsumentów to tradycyjne wartości, rodzina, bezpieczeństwo i dbanie o zdrowie. 

Analogicznie sytuacja wygląda jeśli chodzi o telewizję. Starsze osoby wciąż spędzają przed tym medium dość sporo czasu. To tutaj swoje kampanie mogą realizować większe korporacje posiadające odpowiednie środki.

.

Marketing dla pokolenia X


Podejście do osób w wieku mniej więcej 50-60 lat (często określanych jako generacja X lub pokolenie baby boom’u, czyli wyżu demograficznego mającego miejsce w pierwszych dziesięcioleciach po II wojnie światowej) jest kompilacją tego, czego oczekują seniorzy i działań w obszarach nowych technologii. Choć “boomerzy” coraz częściej mają konta w social mediach, ten obszar póki co pozostaje domeną młodszych pokoleń. Nasi rodzice natomiast, zazwyczaj obsługują sprawnie maila czy korzystają ze sklepów internetowych oraz popularnych platform sprzedażowych takich jak Allego czy Olx. Rozumieją działanie wspomnianych witryn czy innych stron z usługami i przy odrobinie chęci mogą w łatwy sposób nauczyć się poruszać po świecie social mediów, jednak często dość wyraźnie zarysowuje się różnica pokoleń między młodszymi użytkownikami sieci poprzez pewien sposób podejścia. Nasi rodzice nie do końca ufają stronom internetowym. Często pojawia się sceptycyzm wobec prezentowanych ofert i treści. Osoby pokolenia X potrzebują logicznych i rzeczowych argumentów w opisach. Chcą wiedzieć jak dany produkt z platformy sprzedażowej wygląda w użyciu, jaki jest jego rzeczywisty rozmiar, czy nie zostaną oszukani. O ile obawa przed oszustwem i obserwowanie wiarygodności strony są czymś całkowicie naturalnym, o tyle u osób z pokolenia X najczęściej łączy się je z brakiem pewnego naturalnego obycia w sieci, które mają już młodsze pokolenia dorastające w świecie internetu. Młodzi ludzie intuicyjnie już umieją ocenić, które wyskakujące okienko jest reklamą, a który element to odpowiedni przycisk strony. Wyczuwają, że strona z przejrzystym layoutem prawdopodobnie niesie bardziej aktualne i rzetelne informacje niż ta, której treści są obwarowane zachodami słońca i różami zwieńczonymi ciemnym ciężkim tłem. Pokolenie X dopiero nabiera tego doświadczenia, więc tworząc kampanię dla tej grupy docelowej należy mieć na uwadze komfort użytkownika w pozyskiwaniu rzetelnych informacji oraz należy być przygotowanym na chęć porównań i analizy.

pokolenie Y

.

Aplikacja mózg, czyli jak trafić do generacji Z

Jeden z niewybrednych internetowych memów głosi: “gdyby powiedzieć ludziom, że mózg to aplikacja – może używaliby go częściej”. Jak do każdego z takich zdań również tu należy zachować dystans, jednak myślę, że słowa te częściowo obrazują zmiany jakie zachodzą w naszym otoczeniu. Przyzwyczajamy się do bycia online całą dobę. Jadąc tramwajem możemy szukać pracy, zamawiać buty czy rezerwować hotel. Przy odrobinie szczęścia załatwimy też sprawy urzędowe. Nietrudno więc domyślić się jakie media wybierają młodzi ludzie.

Pokolenie Z czyli najmłodsza generacja osób wchodzących właśnie na rynek pracy wyrosła już w opisanych wyżej okolicznościach i są one dla nich zupełnie normalne. Ci nieco starsi – millenialsi (nazywani także pokoleniem Y), również są naturalnie obecni w sferze social mediów i internetu przez całą dobę, jednak mają jeszcze porównanie z sytuacją, gdy dostęp do sieci nie był jeszcze tak powszechny. W związku z tym działania w obrębie komunikacji marketingowej skierowanej do młodych ludzi muszą zapewniać coraz większą przejrzystość i atrakcyjność oraz powinniśmy zapomnieć o powolnie ładujących się stronach, które młody człowiek  po kilkunastu sekundach bez odpowiedzi po prostu opuści.

Nasi konsumenci pokoleń Y i Z są bardzo aktywni w social mediach. Te kanały dostarczają bardzo dużo informacji w krótkim czasie – zarówno wizualnych jak i tekstowych. Należy też wspomnieć o wszędobylskim dziś przeładowaniu informacjami: choćby wielość reklam różnego rodzaju w naszym otoczeniu. W związku z tym uwaga młodych osób (często równocześnie słuchających muzyki korzystając z słuchawek) jest bardzo rozproszona. Aby zatem pozyskać zainteresowanie takiego użytkownika niezwykle ważna jest prostota i jednocześnie chwytliwość i atrakcyjność treści. Na te elementy składa się też intuicyjnie zaprojektowana strona pod względem funkcjonalności: widoczne przyciski interakcji, unikanie nadmiaru elementów, logiczne przejścia między podstronami.

Ciekawym aspektem jest również coraz mniejsza cierpliwość i tolerancja na błędy. Tutaj oczywiście najistotniejszym działaniem jest nie przeładowywanie naszej strony dużymi grafikami, które mogą spowolnić uruchamianie się.


.

Literatura

  • Mrówczyńska T. (2020). Pokolenie telewizji a pokolenie YouTube’a, czyli co wybiera generacja Z [online] Nowymarketing.pl Dostępne na: https://nowymarketing.pl/a/27206,pokolenie-telewizji-a-pokolenie-youtube-a-czyli-co-wybiera-generacja-z
  • Socialpress (2019). Co wiemy o pokoleniach Polaków 20+, 40+ i 60+ w sieci? [online] Socialpress.pl Dostępne na: https://socialpress.pl/2019/05/co-wiemy-o-pokoleniach-polakow-20-40-i-60-w-sieci
  • Subdys M. (2015). Generacja Z – co zrobić, żeby “złapać” cyfrowych tubylców [online] Marketerplus.pl Dostępne na: https://marketerplus.pl/teksty/artykuly/generacja-z-co-zrobic-zeby-zlapac-cyfrowych-tubylcow/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *