info@mediacare.pl

Mentoring i biznes – kiedy firma potrzebuje wsparcia mentora?

mentoring i biznes

W momencie rozwoju biznesu, zbyt dużej ilości zadań i obowiązków, problemów wynikających z konfliktów między pracownikami, jedno czy nawet kilkuosobowy sztab menadżerów nie jest w stanie poprowadzić całej pracy i kontroli nad firmą. W momencie kryzysu warto zaufać mentorom. Mentor to osoba, która ma doświadczenie w biznesie, rozumie wizje i cele Twojej firmy oraz zna sposoby i strategie jak poprowadzić dalsze działania, które zaowocują w przyszłości. Pomoc takich osób jak analitycy czy konsultanci biznesowi to dobry pomysł, aby utrzymać pozycję firmy, jednak to właśnie mentor podzieli się swoją wiedzą i poprowadzi rozwój biznesu razem z menadżerem. Bardzo często mentoring jest za darmo, dlatego każdy może skorzystać z tej opcji. Musisz być jedynie otwarty na innowacje, konstruktywną krytykę i nowe pomysły i wizje, które prawdopodobnie wprowadzi wybrany mentor. Nie oznacza to jednak, że musisz zgadzać się na wszystko – to Ty najlepiej znasz swoją firmę i wiesz, co chcesz osiągnąć. Jeśli jednak nie jesteś do końca przekonany czy Twoje pomysły idą dobrą drogą i czy na pewno jesteś na tyle doświadczony, aby ponieść ciężar i całą pracę na własnych barkach – nie zastanawiaj się długo i znajdź swojego mentora, który z większym doświadczeniem i wiedzą pomoże Ci osiągnąć jeszcze większy sukces niż dotychczas. Pamiętaj, że najwięksi giganci – Steve Jobs, Larry Page czy Sergey Brin także korzystali z pomocy swoich prywatnych mentorów, którzy pomogli im dotrzeć na sam szczyt.

W dzisiejszym artykule dowiesz się w jakich momentach warto zastanowić się nad mentorem. Wymienimy kilka kluczowych problemów, które mogą wymagać dodatkowej pomocy i organizacji w ich rozwiązywaniu.

.

Osiągniesz cel

Tak jak wspomniane we wstępie, mentor to osoba, która ma większe doświadczenie (pamiętaj, że nie oznacza to jednak, że musi być starsza. Mentor to może być osoba o wiele młodsza, jednak uzyskała większe doświadczenie) i szerszą wiedzę na temat prowadzenia firmy i rozwiązywaniu w niej problemów. Mentor pomaga w rozwiązywaniu spraw w kategoriach takich jak:

  • problemy prywatne (mogą być one związane z motywacją)
  • problemy pedagogiczne (na przykład brak umiejętności rozwiązywania konfliktów)
  • problemy związane z prowadzeniem firmy (brak konkretnej strategii i sposobu zarządzania biznesem)

Mentor udzieli ważny rad i wskazówek. Pomoże dobrać Ci strategię i objaśni w jaki sposób możesz osiągnąć dany cel. Jeśli masz problem z wyselekcjonowaniem potencjalnych klientów czy inwestorów, mentor wybierze opcje, ponieważ miał wcześniej do czynienia z ich doborem. Dobry mentor jest w stanie przewidzieć sytuacje związane ze współpracą z danym inwestorem lub potencjalnym klientem i dobierze odpowiednie strategie w jaki sposób owa współpraca powinna się odbyć, aby dwie strony mogły czerpać korzyść.

.

Brak wiedzy i umiejętności

Mentor nie tylko skupi się na finansach Twojej firmy i współpracach, ale rozwinie Twoje umiejętności, takie jak:

  • poprawna komunikacja z pracownikami
  • umiejętność analizy rozwiązywania konfliktów
  • negocjacje z pracownikami
  • negocjacje z potencjalnymi klientami
  • zarządzanie czasem
  • dobór priorytetów ,,na teraz’’ i ,,na później’’

Mentor jako pewnego rodzaju autorytet pokaże Twoje słabe cechy i uzupełni luki, nad którymi powinieneś popracować. Wskaże Ci błędy, które notorycznie powtarzasz, a to właśnie one zatrzymują Cię w dalszym rozwoju. Również spojrzy na Twoją działalność obiektywnie. Załóżmy, że jesteś menadżerem restauracji, jednak nie możesz zdecydować w jakim stylu restauracja powinna być prowadzona. Mentor przeprowadzi z Tobą rozmowę, pozna twoje spostrzeżenia, cele i wizję. Przeanalizuje mocne i słabe strony i wskaże odpowiednią ścieżkę kariery. Może się okazać, że bar, który serwuje od polskich dań po różnorakie fastfoody nie przyniesie Ci dobrego rozwoju, a strategia nie dociera do grupy potencjalnych klientów. Może powinieneś skupić się tylko i wyłącznie na polskiej kuchni i zmienić grupę docelową klientów?

.

Brak kontaktów w branży

Mentorzy wspomagają również rozwój ważnych kontaktów w biznesowym świecie. Uczą negocjacji i ogólnej prezencji na spotkaniach biznesowych. Poprowadzi Cię i wytłumaczy w jaki sposób i gdzie szukać partnerów z branży. Warto mieć na uwadze, że mentorzy znają wiele ważnych osób, które działają w Twojej dziedzinie, więc jeśli relacja z mentorem jest silna – prawdopodobnie zapewni Ci sieć kontaktów, które rozwiną działalność biznesu. Przykładem może być sytuacja, gdy szukasz nowego programisty, jednak od dłuższego czasu nie jesteś zadowolony z kandydatów na to stanowisko. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój mentor zna ludzi z branży programistów i będzie w stanie polecić Ci danego pracownika na to miejsce. Rozwinie to Twoją sieć kontaktów oraz poszerzy horyzonty na nowe miejsca, gdzie możesz szukać nowych członków zespołu do pracy.

.

Słaby zasięg firmy on-line

Nie masz czasu lub nie rozumiesz jakimi prawami rządzą się platformy social media, a osoba odpowiedzialna za ich rozwój nie sprawia, że Twój fanpage zbiera coraz więcej polubień? Zgłoś się do mentora. Przeanalizujecie wspólnie problem, jaki tkwi w teraźniejszej strategii digital marketingu. Każdy wie, że firma on-line musi rozwijać się tak samo prężnie jak offline, dlatego nie bagatelizuj tego. Mentor, który rozumie strategię social media nauczy was i podpowie w jaki sposób komponować posty. Zajmie się również copywritingiem i zawartością Twoich witryn. Mentor rozumie potrzeby klientów, więc stworzy platformę dopasowaną do grupy, do której chcesz dotrzeć. Jedną ze stron, gdzie można znaleźć wielu mentorów zajmujących się strategią social media jest Growth Mentor. Mimo iż jest to międzynarodowa strona, możesz sprawdzić, co powinien oferować odpowiedni mentor i czego możesz oczekiwać z jego strony podczas współpracy.

.

Akceleratory = mentoring?

Coraz częściej wspomina się o nowym typie współpracy i pomocy podczas rozwoju i prowadzenia biznesu. Instytucje – akceleratory biznesu – pomagają rozwijać się firmom, w szczególności start-upom, które w ostatniej dekadzie cieszą się popularnością wśród młodych Polaków, którzy próbują swoich sił w prowadzeniu własnej firmy. Owe instytucje ułatwiają zarządzanie działalnością – okazuje się, że nie trzeba posiadać wiedzy niczym wykładowca szkoły biznesowej, ani szczególnie dużego zastrzyku finansowego – liczy się chęć, pomysł i kreatywność. Akceleratory biznesu wspierają i prowadzą młode firmy, które nie potrafią odnaleźć swojego miejsca w branży. Akceleratory zapewniają techniczne i logistyczne zaplecze oraz edukację dla młodych przedsiębiorców i pracowników firmy. Instytucje sponsorują treningi czy szkolenia uzupełniające. Przykładów różnorodnych programów wspierających jest wiele, na przykład Warszawski Akcelerator Technologiczny, założony przez Andrzeja Kuśmierza. Program zapewnia opiekę mentora podczas i po programie. Następnym programem jest EdTech Hub Acelerator. Program zapewnia dostęp do rozwoju umiejętności praktycznych i teoretycznych w dziedzinie nowych technologii. Uczestnicy programu mają szansę wziąć udział w eksperckich spotkaniach z mentorami oraz na biznesowych spotkaniach na których mają szansę poszerzyć swoje kontakty w branży. Podobnych programów, które oferują wiele szkoleń i udogodnień możesz znaleźć na stronie Generacja Smart. Może to właśnie Twoja firma zakwalifikuje się do któregoś z nich?

.

Podsumowanie

Steve Jobs osiągnął szczyt z pomocą jego mentora, który towarzyszył mu podczas kryzysów motywacyjnych jak i organizacyjnych. Mentor to osoba, która będzie Twoim przyjacielem, krytykiem i przewodnikiem. Choć to Ty tak naprawdę wiesz, co chcesz osiągnąć, mentor ułatwi Ci drogę do celu. Problemów może być wiele – brak odpowiedniej strategii, komunikacji czy konkretnej wiedzy z obszaru biznesu czy finansów, może szybko doprowadzić do upadku biznesu. Jeśli czujesz, że potrzebujesz pomocy w prowadzeniu działalności, zacznij współpracę z mentorem już dziś!


.

Literatura

  • Allen, S. (2019). Why every entrepreneur needs a business mentor. [online] Thebalancesmb.com. Dostępne na: https://www.thebalancesmb.com/the-value-of-a-business-mentor-1200818
  • Hudson, P. (2014). Conflicts and conflict resolution strategies in mentor-mentee relationships. [online] Metprogram.com. Dostępne na: https://metprogram.com/wp-content/uploads/2016/01/Conflicts-and-conflict-resolution-strategies.pdf
  • Kaźmierczak, M. (2019). Akceleratory dla start-upów w Polsce: lista i terminy zgłoszeń dla nowych projektów. [online] Generacjasmart.pl. Dostępne na: https://generacjasmart.pl/2019/04/16/akceleratory-start-up-polska/
  • Morley, M. (2019). Top 10 Benefits of Mentoring. [online] Smallbusiness.chron.com. Dostępne na: https://smallbusiness.chron.com/top-10-benefits-mentoring-25779.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *