info@mediacare.pl

Team czy grupa? Jak stworzyć efektywny zespół w pracy

Zastanawialiście się kiedyś czym tak naprawdę różni się team a grupa w pracy? Można by powiedzieć, że jest to praktycznie to samo – pewien zbiór ludzi, którzy pracują w tym samym miejscu, mają swoje zadania i są podporządkowani menadżerowi. Jednakże ostatnio stało się dość popularne stwierdzenie, że team jest lepszy niż grupa, ponieważ ma on znaczenie w jaki sposób przebiega praca, atmosfera i rozwój pracowników. Team to nowoczesny sposób prowadzenia pracowników, pożądany szczególnie wśród młodszej generacji Millenialsów.

Zanim przejdziemy do określenia, jak stworzyć efektywny zespół w pracy, skupimy się na różnicach między teamem a grupą.

.

Czym jest grupa?

Grupa to przede wszystkim jeden, silny lider, który decyduje za całą grupę. To lider jest odpowiedzialny za decyzje, akceptowanie pomysłów innych i wprowadzania zmian w grupie. Problemy są dyskutowane wspólnie, sposób rozwiązania ich jest przemyślany przez lidera, a podlegli mu muszą wykonać zawierzone im zadania. Menadżer jedynie nadzoruje rozwój prac. W grupie każda jednostka jest indywidualna i zajmuje się wyłącznie swoimi obowiązkami i jest w pełni za nie odpowiedzialna. Spotkania grup są często formalne i mają przynosić natychmiastowe efekty, rozwiązywanie problemów i określenie dalszych celów i wyzwań narzuconych przez jedną osobę. Praca indywidualna nie stwarza większych konfliktów, ponieważ komunikacja między pracownikami jest ograniczona do minimum. Na ogół nikt nie wypowiada swoich opinii i pomysłów, ponieważ cel jest jeden i niezmienny, do którego wszyscy dążą. Negocjacje w grupach są rzadkością. Wydawać się może, że grupa to raczej negatywne określenie, a atmosfera w pracy jest w pewnym sensie napięta. Jednak warto wspomnieć, kiedy grupa zamiast teamu jest korzystniejsza i jakie zalety ma taka forma prowadzenia zespołu pracowników. Mianowicie:

  • decyzje muszą być podjęte szybko i sprawnie – brak czasu na dyskusje w zespole
  • masz jednego lidera – nie każdy urodził się przywódcą
  • większa efektywność – ponieważ każdy ma przypisane zadania, tworzą się specjaliści danej dziedziny
  • mniejsze ryzyko konfliktu, wizja i cel są identyczne dla wszystkich

.

Czym jest team?

Team to zbiór pracowników, gdzie każda jednostka ma swój udział w prowadzeniu działań zespołu. Każdy może stać się liderem, nie ma jednego, głównego ,,przewodnika’’. Team zachęca do dzielenia się swoimi przemyśleniami i pomysłami. Co więcej, team pozwala na otwartą dyskusję, konstruktywną krytykę i ,,burzę mózgów’’ całego zespołu. Nikt nie powinien być wykluczony, ponieważ idea teamu głosi, że każdy ma prawo do własnych pomysłów i spostrzeżeń, które mogą pozytywnie wpłynąć na pracę i rozwój biznesu. Team to praca zespołowa, analizowana na mniej formalnych spotkaniach, gdzie nie ma jednego lidera, który prowadzi ,,meeting’’. Praca w teamie to przede wszystkim praca zespołowa. Współpraca i komunikacja między członkami teamu to podstawa, aby osiągnąć sukces. Można by rzec, że powiedzenie ,,jeden za wszystkich, wszyscy za jednego’’ jest dobrym określeniem tej formy pracy. Członkowie takiego zespołu znają słabości współpracowników i pracują razem, aby je uzupełnić.

Team brzmi o wiele przyjemniej niż grupa, jednak ta forma ma również swoje wady:

  • brak możliwości szybkiego podjęcia decyzji – każdy z uczestników dyskusji ma prawo do wypowiedzenia się na dany temat, więc dywagacje mogą ciągnąć się w nieskończoność.
  • brak zaangażowania kilku osób – w zależności od wielkości teamu, przynajmniej jedna osoba będzie tą ,,czarną owcą’’, która nie będzie potrafiła zaangażować się w pełni w pracę zespołu. Będzie biernym obserwatorem, gdy reszta zapracuje na jego sukces.
  • nie każdy może przewodniczyć grupie – jako że ideą teamu jest to, iż nie ma jednego głównego koordynatora, wszyscy mogą przejąć stanowisko lidera. Nie działa to jednak w przypadkach, gdy osoba bez cech, taki jak charyzma, kreatywność czy stanowczość, będzie starała się przewodniczyć grupie, ale nie da rady sprostać oczekiwaniom, a to jedynie spowolni pracę.
  • konflikty i nieporozumienia – w teamie każdy ma prawo do swobodnego wyrażania opinii i dzielenia się swoimi pomysłami. Jednak im więcej osób, tym więcej opinii, a to może bardzo szybko przerodzić się w konflikt między członkami zespołu.
  • inny cel – nie każdy może zgodzić się na jedną wizję i cel pracy oraz atmosfera zgranego teamu nie odpowie każdej jednostce. Taka forma pracy nie jest dla osób, które cenią swoją przestrzeń i wolą pracować indywidualnie.

.

Jak stworzyć dobre miejsce pracy?

Gdy mamy już obraz grup i teamów, warto jest zaznaczyć, że każda z tych form ma swoje plusy i minusy i nie ma ,,tej lepszej’’. Zatem co należy zrobić, aby stworzyć jak najlepsze miejsce do pracy i spowodować, że współpraca nie będzie katorgą każdego ranka, a przyjemnością i częścią życia? Dobrym pomysłem może okazać się mieszanka cech grupy i teamu. Pamiętaj jednak, że każde miejsce pracy ma swoją specyficzną kulturę, wizję i cel i to właśnie do nich musisz dopasować odpowiednią strategię, która pomoże stworzyć efektywny zespół w pracy.

  1. Rozmawiaj i słuchaj

Nie ma nic gorszego niż szef, który zasypuje swoich pracowników obowiązkami i nie widzi trudności z jakimi mogą się zmagać bez odpowiedniego wsparcia. Dla rozluźnienia sytuacji i motywacji, ustal konkretne dni i godziny spotkań dla wszystkich, którzy biorą udział w danym projekcie. Pozwól na wyrażenie własnego zdania lub opinii (możesz zrobić to na zasadzie anonimowych kartek, jeśli atmosfera w pracy nie jest na tyle luźna, aby każdy czuł się swobodnie). Przeanalizuj, co mówią do Ciebie pracownicy. Jeśli oni będą sfrustrowani, efekty pracy całego zespołu nie będą przynosiły żadnych korzyści. Motywacja spadnie i nikt nie będzie chciał przykładać się należycie do obowiązków. Nie bądź zbyt surowy. Jako szef czy lider zachowaj swój autorytet, ale nie pozwól, by współpracownicy bali się z Tobą rozmawiać. Jeśli nie umiesz rozwiązać danego problemu, zainwestuj w coacha lub mentora.

  1. Nagradzaj

Pozwól na konkurencję między pracownikami. Obserwuj bacznie i doceniaj tych, którzy starali się najbardziej i przynieśli największe zyski. Jeśli pracownicy będą świadomi faktu, że za dobrą i sumienną pracę dostaną awans, chętniej poświęcą się w pracy i będzie im zależeć na efektach. Jeśli jednak zauważą, że ich wysiłki nie dostają żadnego odzewu – motywacja spadnie do zera. Pamiętaj o benefitach. To sprawi, że pracownicy poczują, że firma troszczy się o nich. Opieka zdrowotna, karta sportowa, wyjazdy integracyjne, darmowa kawa – masz pole do popisu. W zależności od wielkości i budżetu firmy, dopasuj wielkość i ilość nagród. Mogą być to awanse, mogą być to również darmowe ciastka każdego ranka.

  1. Zluzuj

Szczęśliwy i wypoczęty pracownik to zaangażowany i zmotywowany pracownik. Na przykładzie biur Google, gdzie pracownicy mogą czuć się niemalże jak na placu zabaw lub nawet jak w SPA. Pokój z masażem, basen, ogrody, rowery, siłownia, kolorowe i przestronne stołówki – to jest to, co oferuje firma Google za ciężką pracę. Oczywiście, nie każda firma jest takim międzynarodowym gigantem, jednak nie wszystko stracone. Zainwestuj w jeden pokój, w którym można się odprężyć. Postaw na tryb open space. Niech każdy wybierze dla siebie biurko i fotel, ustawi ulubioną roślinę obok i cieszy się komfortem pracy. Takie małe rzeczy sprawią, że zespół poczuje do Ciebie zaufanie, a na myśl o pracy raczej uśmiechnie się, niż zasmuci.

.

Podsumowanie

Każde miejsce pracy ma swoje prawa i zasady, jednak warto jest zadbać, by zespół był naprawdę zgraną grupą/teamem czy ich mieszanką. Poznaj swoich współpracowników, zobacz w czym sobie radzą, a z czym mają problemy. Staraj się je rozwiązywać i odpowiednio dowodzić zespołem, który bez oparcia nie zdoła dotrzeć do celu. Postaw na otwartość i chęć zrozumienia. Istnieje wiele firm zajmujących się mentoringiem (więcej o nim w następnym artykule) czy coachingowych, które chętnie poprowadzą Twoją grupą i dobiorą najlepsze rozwiązania, aby miejsce pracy nie było przykrym obowiązkiem, a miłym doświadczeniem i częścią życia.


.

Literatura

  • Fritz, R. (2019). Differences between group work and team work. [online] Smallbusiness.chron.com. Dostępne na: https://smallbusiness.chron.com/differences-between-group-work-team-work-11004.html
  • Sisson, J. (2013). The difference between group and a team. [online] Bizjournals.com. Dostępne na: https://www.bizjournals.com/bizjournals/how-to/growth-strategies/2013/06/the-difference-between-a-group-and-a.html
  • Śleziak, M. (2016). Team na wysokim poziomie – 9 cech, które definiują wymarzony zespół. [online] Minicrm.pl. Dostępne na: https://minicrm.pl/blog/team-wysokim-poziomie-9-cech-ktore-definiuja-wymarzony-zespol/
  • Attfield, B. (2019). 7 ways to create a culture of teamwork in the workplace. [online] Blog.jostle.me. Dostępne na: https://blog.jostle.me/blog/creating-a-culture-of-teamwork-in-the-workplace/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *